carolinastraning

Direktlänk till inlägg 16 augusti 2010

Hästkunskap

Av carolina godin - 16 augusti 2010 19:33

Hej tittade på  ridsportförbundet igentligen på tävlingsterminen och så ,men jag gick in på hästkunskap och titta lite.

Här kommer lite jag läste :)



Hästen ska visiteras varje dag, oavsett om den ska ridas eller inte. Med visitation kontrollerar du hästens hälsotillstånd. 


Genom att alltid vara observant när du umgås med hästen, lär du dig snart hur den brukar se ut och bete sig. När du lärt känna hästen kan du snabbt upptäcka om något inte står rätt till med den.

Ett bra tillfälle att visitera sin häst är i samband med den dagliga rykten. Det du bör kontrollera är:

  • Andning och puls - en häst i vila andas ungefär 8 till 16 gånger i minuten, vilopulsen är normalt mellan 28-40 slag per minut.

  • Slemhinnorna - Rinner det ur ögon eller näsborrar? Slemhinnor i mun och ögon ska NORMALT vara svagt laxrosa i färgen

  • Kroppshållning

  • Öronspel, ögonen – ser hästen onormalt hängig ut? Ta tempen. Kroppstemperaturen kan variera mellan olika hästar men normalt ligger den mellan 37,2 till 38, 2 grader.

  • Sår, värme i hud, svullnader. Hur ser det ut där sadeln ligger? Finns det några trycksår eller skav efter sadeln? Kontrollera även där sadelgjorden sitter. På sommaren när det är varmt och svettigt ute kan det bli veck i huden som utvecklas till skavsår. Känn även efter där huvudlaget sitter. Det får inte finnas små sår eller blivande skavsår under tränset.  

  • Hovbeslag – sitter alla skor på?

  • Krubbskick – har hästen ätit upp sitt kraftfoder?

  • Urin och träck – hur ser det ut i boxen?

  • Är hästens ben torra och belastar den alla fyra benen lika mycket? Känner du värme någonstans på benen och det är mer uttalat på ett eller ett par ben kan det vara tecken på att hästen är överansträngd eller att den har vrickat sig. Att kyla benen är en bra början, kallt rinnande vatten fungerar bra. Stå inte på knä när du visiterar hästens ben, böj dig istället eller sitt på huk.

  • Palpera – känn igenom hästens muskler. Varken muskler eller ryggen ska ömma vid lätt tryck.

En häst som känner smärta kan orsaka olyckor. Hittar du något som avviker från det normala, då måste du reagera

 
 
Maja-Stina

Maja-Stina

16 augusti 2010 19:42

Hej, det va intressant, med den hästkunskap du la ut :). Vad är det för häst du har? Lycka till emd tävlandet!

http://maja88.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

carolina godin

16 augusti 2010 20:30

Hej :)
Min ponny är en d-ponny jag vet inte mycket om henne hennes stam är okänd men hon är imp Holland men trots det är hon bäst, men jag är väldigt säker på att hon var halvblod kom inte ihåg.
men den där bruna hästen på videon är en hingst som är 5år och är fullblod.

Tack tack :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av carolina godin - 17 mars 2011 08:47

Hej som ni märker så har jag inte skrivit på ett tag men det är för det inte finns så mycket att skriva om  men vi käpar på med Blackie går seg men vill väkligen utt och börja träna och tävla med henne snart när jag känner att hon känner sig redo osv...

Av carolina godin - 3 mars 2011 18:49


   jag i lyften sen kommer en lite film aa det ser ut som jag ramlar men det gör jag faktiskt inte :) ...

Av carolina godin - 23 februari 2011 07:42

Hej ett litet kort inlägg innan skolan. Igår gick det superbra i slutet i början var hon lite bråkig men jag träna tämpo växlingar i galoppen öka på  långsidorna och sammala ihop henne ordentligt på kortsidorna och gick in på små volter i samladgal...

Av carolina godin - 20 februari 2011 10:43


   Hej igår hoppade jag stust med henne och försöker bara att hon ska ha tillit till mig.Igår så var också en vetrinär ute och checka alla fullblod, han titta på Blackie också och han kände på bena och hon var väldigt rörlig överalt men hon tyckte de...

.

Av carolina godin - 18 februari 2011 20:43

Idag var hon super duktig och försökte inte med att stika och jag galoppera henne på fyrkants spåret och kunde både sammla henne så mycket jag ville och öka henne på långsidorna extremt nöjd med henne, hoppas att det fortsätter så här, hon tänkte säk...

Presentation

Hej mitt namn är Carolina och jag är 96 och satsar inom ridningen.
jag har en D-ponny som heter Black Lady.
Och jag har som mål till somarn är att hoppa 1,10 med henne .
Sen vill jag försöka kvala till globen men det kommer nog till näst nästa sommar.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5 6 7 8
9 10
11
12
13
14 15
16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards